Utflykt: Velamsund

27 juli 2013

Plats: Velamsund och Boo-leden (Nacka). Jag gick en delsträcka av Boo-leden i skogen och gick runt lite i Velamsund, plockade blåbär, badade i Insjön. Total tid: 3 timmar.

Hur komma dit: tunnelbana till Slussen, byte till buss 422 (mot Gustavsbergs Lugnet) eller 445 (mot Gustavsbergs centrum) till hållplats Kihls gård. Hemresa med samma färdmedel.

Utflykt
När jag gick av bussen såg jag Velamsundsvägen alldeles i närheten, där var också tydligt skyltat mot Velamsund. 


Sträckan ner mot Velamsund tog cirka 20-25 minuter att gå på gångväg längs med bilvägen. Från en höjd fick jag bra överblick över sjön och badplatsen innan jag kom fram. 



Velamsund har anor tillbaka till 1300-talet då det första gången nämns i ett dokument. Här har rika släkter och adeln hållit till på herrgården och drivit säteri i århundraden. 1964 såldes ägorna till Boo kommun, men dessvärre inträffade en brand 1978 som ödelade herrgården. Det blev för dyrt att restaurera byggnaden (tyckte Nacka kommun) varför den tyvärr revs ner till grunden. 

(foto från Velamsund.se)


De byggnader som nu finns på Velamsund är en samling ladugårdshus, lite torp, restauranghus med mera. I området finns strövområden, kajakklubb, ridning, badplats, hantverksbutik, liten park, och båtbryggor. Jag hade inte läst på innan och trodde faktiskt det skulle finnas en herrgård här, så det var lite besviket. 



Från bilparkeringen vid Velamsund gick jag vänster väg där restaurang Långa Raden och hantverksbutik låg i en byggnad, angränsande till en fin vik med båtbryggor. 





Restaurangen hade en fin utegård där det satt folk och åt. 





På berget bakom båtklubben låg det så kallade Vinberget. Här startade man vinodlingar på 1600-talet. År 2000 rensades Vinberget från träd och sly och då blev odlingsterrasserna bättre synliga. Jag gick dock inte dit, utan gick tillbaka till parkeringen och ner mot badplatsen och tittade. Där såg jag att det fanns ett fik,  Café Insjön i ett litet trähus. Jag vände tillbaka till parkeringen och gick vägen förbi herrgårdsparken där jag också kikade in. Vid häcken till parken fanns en skylt mot "Skid- och motionsspår". Precis efter parken gick en väg till höger där jag svängde in och gick en kort sträcka tills jag till vänster såg ett motionsspår/gångväg. Tyvärr tog jag inget foto här och det blev inga minnesanteckningar, men jag vill ändå minnas att det fanns en skylt märkt Boo-leden eller liknande. Ganska snart mötte jag iallafall ett gäng hästar som stod i skuggan av täta träd. Det var varmt ute. 


Hästarna såg rätt slöa ut i värmen och stod helt stilla förutom att de viftade bort flugor med svansen. Det såg tämligen märkligt ut, jag har då aldrig sett så många hästar stå tätt intill varandra och vara så stilla. Det var bara en häst som vred på huvudet och tittade på mig, dom andra hästarna brydde sig inte.


Sedan vandrade jag vidare och ville leta efter en stig som skulle leda till Himlaberget, där det skulle vara fin utsikt. Men tyvärr hade jag ingen karta med mig, och hade gjort värdelös efterforskning hemifrån, och jag såg ingenting som kunde likna ett utsiktsberg och inget sidospår av stig. Leden var märkt med orange färg på träden. Efter ett tag kände jag mig lika slö som hästarna av värmen och beslutade att detta helt enkelt fick bli en kort skogsvandring, och den var jag nöjd med. (Himlaberget låg mycket längre bort än jag trott, enligt karta jag senare tittade på.) 



Hittade söta smultron i skogen.



 Hästarna hade nu gått ut på ängen.


Jag gick tillbaka mot parkeringen och tog mig till badplatsen vid Insjön där jag tog mig ett dopp vid bryggan. En fin liten badplats som vid denna tid på sena eftermiddagen bestod av ett par familjer. I en av ladugårdsbyggnaderna fanns toaletter och omklädningsutrymme, vilka var väldigt fräscha.



Så småningom tog jag mitt pick och pack och gick tillbaka Velamsundsvägen mot busshållplatsen. Längs vägen fanns några röda hus med vita knutar, det kändes väldigt somrigt i detta område. I skogen hade jag också hittat blåbär som jag fick med mig hem.







Betyg: Jag hade tänkt vandra Boo-leden men det blev en utflykt istället. Det hade varit större behållning att gå från Boo kyrka i riktning mot Velamsund, och längs leden passera Himlaberget. Jag tyckte inte Velamsund var en bra utgångspunkt för vandring, men bra för en skogspromenad samt som utflyktsmål med restaurang, bad och annat sevärt. Sträckan från busshållplatsen kändes dock lite lång att gå.
restaurang även badplats, Boo IF Kajakhus, vinberg, strövområden, torp och gård, herrgårdspark, ridskola, hantverksbutik, vatten med gästbryggor. - See more at: http://www.velamsund.se/om-2/#sthash.LyPSnND4.dpuf
restaurang även badplats, Boo IF Kajakhus, vinberg, strövområden, torp och gård, herrgårdspark, ridskola, hantverksbutik, vatten med gästbryggor. - See more at: http://www.velamsund.se/om-2/#sthash.LyPSnND4.dpuf
restaurang även badplats, Boo IF Kajakhus, vinberg, strövområden, torp och gård, herrgårdspark, ridskola, hantverksbutik, vatten med gästbryggor. - See more at: http://www.velamsund.se/om-2/#sthash.LyPSnND4.dpuf
restaurang även badplats, Boo IF Kajakhus, vinberg, strövområden, torp och gård, herrgårdspark, ridskola, hantverksbutik, vatten med gästbryggor. - See more at: http://www.velamsund.se/om-2/#sthash.LyPSnND4.dpuf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar