Utflykt: Jungfrusundsåsen

13 september 2013

Plats: promenad på Jungfrusundsåsen, Ekerö. Färja från Jungfrusund till Slagsta. Tid: cirka en timme från Ekerö centrum till färjan i Jungfrusund.

Hur komma dit: tunnelbana till Brommaplan, byte till buss 177 (mot Skärvik) till hållplats Tappström eller 176 (mot Stenhamra) till hållplats Ekerö Centrum/Centrumslingan. Hemresa från hållplats Fittjaverken (buss 702 mot Kvarnhagen) till hållplats Fittja, byte till tunnelbana in mot city.

Utflykten:
Jag började med att fråga mig fram till biblioteket i Ekerö centrum (nära busshållplatserna) för jag hade läst att Ekerö kommun har gratis turistbroschyrer till besökande. Två trevliga bibliotekarier försåg mig med karta över vandringsleder på Jungfrusundsåsen, och de blev lite oroliga om jag skulle hitta fram till färjeläget Jungfrusund, och skämtade om att jag kunde mejla till dom på biblioteket att jag kommit fram (det gjorde jag inte, men det var fin omtanke, även om det var lite skämtsamt menat).

Jungfrusundsåsen är ett kuperat skogsområde som betecknas som friluftsområde. Där finns flera markerade leder att vandra, jogga, ridstigar, skidbacke och cykelanläggning. Jag tänkte bekanta mig med området med en promenad genom skogen, men efter att tittat på kartan vill jag absolut utforska mer av området. Till exempel ska det finnas en fornborg på Vikingaberget, och i broschyren nämns Jungfrusundsåsen som "en av de mest imponerande grusåsarna i östra Svealand, inte bara genom sin mäktighet, utan också genom den stora variationen av ås-och strandformer."

Efter att ha lämnat butikerna i Ekerö centrum bakom mig gick jag ut till vänster på Bryggavägen, i riktning mot Vårdcentralen och Brandstationen. Precis efter Brandstationen gick en väg till höger som hette Ekebyhovsvägen, där svängde jag in och hamnade bland bostadshus. Bibliotekarierna hade förvarnat mig att Ekebyhovsvägen byggdes om, så jag fick gå runt lite bland husen, men hittade sedan till den asfalterade gångvägen som gick åt vänster och som så småningom ledde fram till entrén av Ekebyhovs slottpark. Denna sträcka från centrum tog cirka 10 minuter.


Fin skog i slottsparken, fanns också några picknickbord uppställda.
 

Promenadvägen i slottsparken ledde förbi grindar som öppnade sig mot Ekebyhovs slott, eller en herrgård från 1600-talet. Slottet fungerar idag som konferensanläggning och har luncher till företag på vardagar. På helger är det café för allmänheten. Såg ut att vara ett fint ställe, dit jag kan tänka mig återkomma för en fika en ledig helg.  


Jag kikade inte in i slottet, eftersom det pågick lunch, och istället gick jag runt byggnaden för att komma vidare mot Jungfrusundsåsen. Jag kom ner på en grusväg via en trappa, och gick åt vänster mot en ridskola. Vid ridskolan, där elever var i full gång med att rida på ståtliga hästar runt hagen, svängde jag höger och gick i riktning mot skogen. 
  
 

Uppe i skogsbrynet - enligt kartan Knalleborg - fanns en större stuga för föreningar, den var märkt med skylt för scouterna. Jag gick här åt vänster och följde markeringar på träden som var märkt gul-grön led. Till en början var leden en grusad gångväg/joggingspår och behaglig att gå.


På ett fält på vänster sida av vägen skymtade jag en jättestor ek. Det visade sig vara Sveriges tredje största ek, Ekebyhovseken, med 11 meter i omkrets!

 

Efter en stund delade sig gångvägen i två, och jag följde den som gick åt höger. Det var till och med någon som målat en pil i gruset. 
 
 

En del av skogen på Jungfrusundsåsen är över 80 år, vilket räknas som en gammal skog. Kanske denna jättetall var ett av de gamla träden? 


 Vägen övergick tillfälligt till en bred stig i skogen för att sedan återigen bli en gångväg/joggingspår. 
 

Jag passerade nu nära Ekebyhovsbacken där det vintertid finns skidbacke. Genom träden skymtade jag något till vänster på en höjd, och gick upp på krönet där det fanns ett vindskydd, "Två tallar", byggt av Friluftsfrämjandet 1987. 



Det var lite skräpigt runtom, och gräset växte högt på krönet, men jag kunde se lite av utsikten iallafall. 


Nere i skogen, nära leden, fanns märkliga banor och uppbyggda gupp, jag antog att det var cykelanläggningen.


Är det någon som vet vad "Gjersvolds raka" är för något, så får du gärna skriva. Skylten satt på ett träd vid gångleden.


Leden var utmärkt markerad och det var bara att följa de gul-gröna märkena, längs en enkelvandrad led. 


Till slut kom jag fram på höjden av den del som kallas Jungfrusund. Det var verkligen fin utsikt! 


Nedanför låg båtvarv och bryggor, och jag skymtade Restaurang Jungfrusund som såg trevligt ut även på långt avstånd.
 

Enligt kartan hade man nog kunnat gå gul-grön led lite längre bort och därifrån nått bilvägen enkelt. Men jag bestämde mig för att "kana ner" på slänten för att komma direkt ner mot till Jungfrusunds färjeläge. De ser inte brant ut på fotot, men det var det! Väl nere fanns som tur var ett parti med lägre dike en bit ner mot höger, så att jag kunde komma ner på bilvägen, annars var även diket brant och högt.


På bilvägen gick jag åt vänster och svängde sedan ner vägen som ledde till färjeläget. Här hade jag läst att det skulle finnas ett café med stor trädgård, Jungfrusunds café.  


Jag trodde att det skulle vara mer känsla av inomhuscafé, men de hade endast ett mindre utbud av fika. Det fanns även glass, mackor och tidningar att köpa. Jag köpte äppelpaj och satt ute i trädgården, som vid denna tid på året var tom. Intill fanns en mini-golfbana. Kan tänka mig det är populärt på sommaren här! 


Färjan till Slagsta (Fittja) på Ekeröleden är egentligen en bilfärja, men det fungerar utmärkt att följa med som fotgängare. Det fanns tydliga skyltar om avgångar och man köper biljett via sms som för fotgängare kostar 10 kr. Resan över tog uppskattningsvis runt 10-15 minuter.


När jag klev av färjan var det bara att följa vägen upp och jag nådde direkt till busshållplats för 702 som jag reste med till Fittja, och där tog tunnelbanan in mot stan.


Betyg: En fin utflykt och promenad som jag kan tänka mig att göra om, eller variera med att utforska mer av Jungfrusundsåsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar