Promenad i Djursholm

30 december 2013


Plats: Djursholms villaområde. Tid: cirka 2 timmar. Hela sträckan enligt beskrivning är 8 km, men jag gick inte hela.

Hur komma dit: tunnelbana till Danderyds sjukhus, byte till buss 601V (i riktning Danderyds sjukhus via Stocksund), till hållplats Svalnäs allé eller Vikingavägen. Hemresa från hållplats Djursholms centrum med busslinje 606 eller 601H till Mörby centrum.


Promenad
Den här promenaden finns i boken "Alla dessa promenader i Stockholmstrakten." Jag tänkte att en villapromenad kan vara passande då denna december lyste med frånvaro av snö, och naturen kändes kal och tråkig. Djursholm är Sveriges äldsta villaförstad, grundad 1889. Enligt beskrivningen i boken kan man bland annat åka med Roslagsbanan till Altorp och därifrån komma till promenadslingans startpunkt. Det tyckte jag var ett dåligt förslag, det var långt att gå och svårt att hitta. Jag lade märke till att närmaste busshållplats var Svalnäs allé då man kan gå en bit längs vattnet, eller att åka till hållplats Vikingavägen där man kommer direkt till sevärda villor.
Kartbilden ur boken. Jag har fyllt i sträckan med röd penna.

På nedan bild har jag hittat fram till Svalnäsvägen, och passerat "Svalnäsgravfältet" från 500-1000-talet, men det var lite för lerigt och blött för att utforska denna dag. 


Jag gick vägen fram, förbi båtklubben, tills jag kom till ett öppet gräsfält där jag såg en tennisbana högre upp på fältet (intill fanns hållplats Vikingavägen). Jag svängde av uppåt höger och gick förbi en vacker byggnad i mörkt tegel för att därefter kika på Villa Lagercrantz, som ritades 1910 av arkitekten Elis Benckert och som räknas som ett av hans främsta verk i en nationalromantisk stil. 


Jag gick runt tennisbanorna och ner på andra sidan mot vattnet igen, och blickade upp på ett stort fint rött trähus med vita knutar, och gick sedan på Väringavägen där det låg en del intressanta villor. 

Nära tennisbanan
Okänd fin trävilla
Längs Väringavägen där jag nu gick fanns några fina villor med nyputsade fasader.

Vackra villor med fräscha fasader

Jag rundade Framnäsviken, och såg i viken ett läckert hus "pelargång" och intill låg ett märkligt hus som var byggt på höjden och som såg ut att egentligen bara bestå av ett eller två rum. 

Intressant arkitektur
Hus byggt på höjden
Framnäsviken
Jag följde sedan Skandiavägen där det vid en sidogata låg ett hus med en märklig trädgård som var helt förfallen och som såg ut att höra hemma i läskig film.

Grinden till den märkliga trädgården.

Längs Skandiavägen låg Villa Ransäter (nämns inte i boken) som uppfördes 1894. En fin byggnad i amerikansk stick style av arkitekten  Erik Lindroth. 

Villa Ransäter

Efter detta gick jag lite fel, men det fanns folk att fråga om vägen. Jag letade efter Rubenska villan på Skärnsnäsvägen 8, en monumental jugendvilla från 1906. Den är ritad av arkitekten Erik Josephson åt en bankdirektör. I Rubenska villan finns nu olika företag, enligt skylt vid infarten. Strax intill ligger en liten park som är öppen för allmänheten. 

Rubenska villan
Jag gick vidare längs vattnet vid Germaniaviken, och såg ett par som också gick samma promenadsträcka - de stod nämligen och tittade i bokens beskrivning! Strandpromenaden var en  fin sträcka att gå när solen låg nära horisonten. 

Längs strandpromenaden

Här på Strandvägen passerade jag också en 1960-tals villa i grå betong som i boken beskrivs som "brutalistisk stil". 

Betongvilla 1960-tal
Runda stenar var ett finare motiv än betongvillan

Snart rundade jag en udde och kom närmare Djursholms centrum men passerade först ett par fina villor längs vägen och kom sedan till hus som låg på egna öar, Vågaskär och Samsö, dit det gick privata broar. Husen är från 1890-talet men jag gick inte närmare för att titta.

Rundar udden och kommer närmare Djursholms centrum
Japanska ambassadörens residens
Villa på egen ö
Däremot gick jag runt lilla viken nära Djursholms centrum för att se närmare på Villa Pauli som låg några minuters promenad bort. Jag följdes åt av sällskapssjuka änder som simmade efter mig hela sträckan. Eller snarare trodde de väl att jag hade något gott att bjuda på.

Strandpromenad vid viken nära Djursholms centrum


Villa Pauli är ritad 1904-1905 av arkitekt Ragnar Östberg som också ritat Stockholms Stadshus. Idag används Villa Pauli till konferenser, och jag gick in på gården för att titta.


Villa Pauli

Man kunde fortsätta att gå längs vattnet bort till Stocksund, men jag avslutade min villapromenad med att ta fram sittunderlag, termos med kaffe och en kardemummabulle, och sätta mig på en bänk medan solen sjönk alltmer. Jag hade varma kläder på mig och det var riktigt skönt att fika utomhus denna decemberdag.


Sedan var det en kort sträcka tillbaka upp till Djursholms centrum där jag såg mig runt lite innan jag tog bussen mot tunnelbanan. Bästa bevarade hemligheten i Djursholm? Ett jättemysigt café/restaurang som hette Monrad's!

Djursholms centrum
Juldekorationer i Djursholms centrum


Tunnelbanetrappan i Mörby centrum

  
Betyg: En fin promenad och upptäcktsfärd, även om jag inte hittade alla villor och vägar som beskrevs i boken.

4 kommentarer:

  1. Om man vill kan man börja med att äta lunch på Svalnäs. Blomsterfonden har en restaurang där.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Är restaurangen öppen för allmänheten? När jag söker information på internet verkar restaurangen höra till Svalnäs äldreboende?

    SvaraRadera
  3. Den okända villan på Strandvägen är japanska residenset.

    SvaraRadera